Tervetuloa unihoc.fi -sivustolle

Tällä sivustolla käsitellään monipuolisesti kuntoilua ja liikuntaa. Aiheita käydään laajasti läpi, haarukoiden trendikkäitä nykyliikunnan muotoja, jotka mahdollistavat jokaiselle sopivan tavan liikkua, oli sitten kyseessä yksilö- tai ryhmäliikunta. Liikuntaan ja terveisiin elämäntapoihin perehdytään myös ja tutkaillaan vinkkejä, joilla päästään omassa liikkumisessa alkuun.

Kuntoilun ja liikunnan merkitystä ei voida aliarvioida ihmisten hyvinvoinnissa. Ihmisten työn tekemisen muodot ovat keventyneet, eikä fyysistä arkiliikuntaa saada riittävästi. Väestön odotettavissa oleva elinikä nousee ja tämä tarkoittaa lisääntyviä vaivoja, esimerkiksi tuki- ja liikuntaelimissä. Tämän vuoksi hyvän lihaskunnon ylläpitäminen ja elimistön liikkuvuuden säilyvyys nousevat yhteiskunnassa keskiöön. Yhä lisääntyvälle vanhojen ihmisten joukolle pitää tarjota monenlaista fyysistä aktiviteettiä jo silloin, kun he ovat vielä hyväkuntoisia, jotta he pärjäävät myöhemmin arkipäiväisessä elämässään. Hyvinvointia voidaan katsoa näin ollen esimerkiksi terveyden näkökulmasta, jolloin pääpaino on ehkäistä tiettyjä kansansairauksia liikunnan avulla. Tänä päivänä länsimaissa esimerkiksi lasten ja nuorten ylipaino on yksi merkittävä riskitekijä sairauksien taustalla ja tätä voidaan niin ikään ehkäistä riittävällä liikunnalla. Tällä on taas positiivisia vaikutuksia muihinkin ylipainosta johtuviin liitännäissairauksiin, kuten erityypin diabetekseen, sydän- ja verisuonisairauksiin sekä sisäelinten kuntoon.

Liikunta vähentää tutkimusten mukaan elimistön stressiä ja laittaa aineenvaihdunnan käyntiin. Näin ollen liikkuva elämäntapa vaikuttaa piristävästi myös mieleen ja henkiseen hyvinvointiin. Usein kuntoilun aloittaminen on se vaikein osuus. Ensinnäkin on mietittävä, millaista liikuntaa haluaa ja voi harrastaa, sillä vaihtoehtoja on tarjolla lukematon määrä niin ulkona kuin sisällä harjoitettavaan liikuntaan.

Viime vuosina suosittuja liikunnanlajeja ovat olleet muun muassa erilaiset voimaharjoittelut, jooga ja kehon mittaukseen perustuvat harjoittelut. Tässä viimeksi mainitussa treenaus perustuu siihen, että käytetään teknologian suomia mahdollisuuksia oleellisena osana liikkumista. Kuntoilun aikana mitataan esimerkiksi pulssia, sykettä tai askeleita. Jopa unta saatetaan tutkia. Kyseessä on siis liikunnan aiheuttamien fysiologisien arvojen mittausta.Kuntoilussa on trendikästä tehdä harjoituksia käyttäen oman kehon painoa. Tämä mahdollistaa halvan tavan aloittaa kuntoilu vaikkapa kotona. Oman kehon painoa hyödynnetään monenlaisissa harjoitteissa, eikä tämä tarkoita yksinomaan punnerrusten tekemistä tai leuanvetämistä hikipäässä. Voimaharjoittelu on vuodesta toiseen yhtä suosittua, sillä sen avulla on mahdollista kasvattaa lihaksia ja polttaa ylimääräistä rasvaa. Tässä kannattaa kääntyä kuntosalin puoleen ja pyytää ammattilaista tekemään sopiva suunnitelma omalle kuntosalitreenille.

Usein yksin liikkumaan lähteminen on vaikeaa, joten kannattaa suosia vaikka ryhmässä treenaamista ja käymistä ryhmäliikuntatunneilla. Tällöin porukassa liikkuminen on mukavaa ja jokainen voi osallistua oman kuntonsa mukaan ohjelmaan. Tärkeintä liikkumisen aloittamisessa on kuitenkin se, että aloitetaan rauhallisesti itseään kuunnellen. Tietoa liikkumisen mahdollisuuksista on myöskin tarjolla runsain määrin.